Tuesday, February 24, 2009

Income Tax

Semalam ramai lah HR2 yg pro & tak pro yg saya lihat di Taklimat LHDN di bangunan LHDN tingkat 14. Taklimat di beri kerana ada pertukaran dlm sys PCB (Potongan Cukai berjadual) & pengecualian bercukai ke atas beberapa allowance & sebagainya.. nanti lah ada kesempatan di upload kan senarai & had maxima 1tahun pengecualian nya..

Di sini nak lah saya ingatkan.. kepada semua warga pekerja "JANGAN LAH TAK BAYAR CUKAI" anda setiap tahun . Kerana mengikut salah seorg pegawai LHDN bila terakhir anda bekerja & di dapati anda tidak membayar CUKAI .. pihak LHDN tetap akan mencari anda & majikan wajib utk meng HOLD gaji terakhir anda bg pihak LHDN
Ada jgk cerita dimana pekerja ni di Retrench & duit pampasann beliau tidak mengcukupi untuk membayar tanggungan cukai beliau.,, huk2 parah yg ni..

Eh! tp Ros.. BEST NYA JD PENGIRA GAJI ORG KERAJAAN.. knp lah dulu2 bp saya suruh kerja kerjaan saya tak nak ... MENEYSAL PULOK ni.. kalu tak Ros rasanya kita berdua dah jd PENGARAH mana2 badan ni .. ha3 (JGN MARAH)

3 comments:

DUNIA HUMAN RESOURCES (HR) said...

tak boleh lah fid, kita ni tak cukup berprotokol. Aje tunggang terbalik jabatan tu nanti dibuatnya. Tapi yang pastinya jabatan tu mesti "bersih, cekap & amanah". (ni slogan zaman bila ek?)

DUNIA HUMAN RESOURCES (HR) said...

Tp Ros.. senang baitu dia org, igt tak kita tanya dia kata apa..
"Jbt Akauntan yg buat" kalu saya lah jwb dgn Dir mcm ni ada kena ketuk kepala

DUNIA HUMAN RESOURCES (HR) said...

kita ni terlebih rajin le fid. Sebab tu le dah ditakdirkan kerja kat swasta.. hehehe (masuk bakul naik lif)